רחל (טפאצ') דמוזה

שם האב: צ'אנה אדמסה
שם האם: איילנש טמאית
שנת לידה: 1966
מקום לידה: אייווה, במחוז גונדר
אזור מגורים באתיופיה: גונדר
עיסוק מרכזי באתיופיה: תלמידה
שפת הראיון: אמהרית

רחל (טפאצ') דמוזה, טבע, תלמידה, לימודים, בית ספר, קייסים, אירוח, מסורת, נוצרים, עברית, משחקים, אנגלית, גזענות, חתונה, שידוך, עלייה לישראל, עיר, כפר, מנהגים, מבחנים, דרג, היילה סלאסי, אייווה, גונדר, בלסה, וולקה, אנתוניס, ישראל,

תקציר העדות:

רחל מתארת את אילן היוחסין של משפחתה, את כפרה ואת ההיסטוריה המקומית. היא מרחיבה על מסורת האירוח בבית הוריה ומספרת כי בכל ראש השנה אביה היה הולך לגונדר כדי לחלק אוכל לנזקקים.

כשהייתה בת שמונה נשלחה רחל ללימודים בבית ספר בוולקה, והתגוררה אצל דוד אמה. במשך השנה ששהתה שם, ירדה רחל במשקל בגלל געגועיה לביתה, עד שאביה החזיר אותה לביתה. אביה סירב לוותר על לימודיה ושלח אותה לגור עם דודתו שגרה בסמוך לבית ספר אחר. רחל מספרת על הלימודים ועל ההווי החברתי באותן שנים, ומציינת כי בבית ספר זה לימדו רק לימודי עברית. היא עומדת על השוני בין החיים בכפר לבין החיים בעיירה בקרבת בית הספר.

לאחר שנתיים הוציא אותה אביה מבית הספר ושלח אותה ללמוד ולהתגורר אצל אחותה הגדולה באנתוניס. בשנה הראשונה למדה בבית ספר יהודי ולאחר מכן עברה ללמוד בבית ספר נוצרי, שם למדה מכיתה ג' עד כיתה ח'. רחל מסבירה כיצד התגברו בבית הספר על הצפיפות בכיתות: הלימודים התנהלו בשתי משמרות, וכל שבועיים מערכת השעות שלה הייתה מתחלפת מלימודי בוקר ללימודי ערב. היא מתארת את לימודי המקצועות השונים ומציינת כי מכיתה ז' כל הלימודים התנהלו בשפה האנגלית. בנוסף היא מרחיבה על המשמעת בבית הספר.

רחל ושאר התלמידים היהודים הסתירו את יהדותם כיוון שלא רצו שיתנכלו להם ומספרת כי היהודים נחשבו נחותים. רחל וחבריה אימצו את הז'רגון הנוצרי וניסו להידמות לנוצרים ככל האפשר, אך במשך הזמן סודם התגלה.

בשנתה הראשונה באנתוניס ביקש מורה שלה לשדך לה את בנו. רחל מגוללת את סיפור השידוך. אביה הסכים לשידוך בתנאי שלא תתחתן עד שתסיים את לימודיה, והזוג המתין שבע שנים. כאשר החלו גלי העלייה לישראל, הוחלט להקדים את החתונה על מנת שהזוג יוכל לעלות יחד. כיוון שכל בני הקהילה תכננו לעזוב ולעלות לישראל, הוחלט כי החתונה האחרונה בכפר תהיה גדולה במיוחד. יתר על כן, לרחל ולארוסה היה חשוב להביא אל הכפר את מנהגי החתונה העירוניים, וכך הייתה זו חתונה שטרם נראתה כמוה בכפר ילדותה. שבוע לאחר חגיגות החתונה עלתה רחל יחד עם בעלה לישראל.

רחל (טפאצ') דמוזה