קייס ברקו טגנייה

שנת לידה: 1936
מקום לידה: אג'ופיהי, מחוז גוג'אם
אזור מגורים באתיופיה: גוג'אם
עיסוק מרכזי באתיופיה: מנהיג רוחני
שפת הראיון: אמהרית

קייס טגנייה ברקו, גוג'אם, אורית, ספר תורה, אחראי בית תפילה, תפילה, נזיר, סקלט, אמבו-בר, געז, טקס טוהרה, שבת, כשרות, דת, לימודי דת, טקס טהורה, מנהיג רוחני, אמבובר, דבוראי (כוורן), חקלאי, נפח, מורה רוחני, טיהור טומאה, לידה, מצלתיים ותופים, אפר פרה אדומה, אג'ופיהי, גוג'אם, דרו-ביתא, בדופי צ'קל, אמבובר, גונדר.

תקציר העדות:

קייס ברקו טגנייה החל את לימודי הדת כבר בגיל ארבע, אצל אחיו ואביו. בהמשך העמיק את לימודיו בשפת הגעז אצל המנהיג הרוחני של הכפר.

בגיל 12 נשלח ללמוד בבית מדרש אצל הקייסים. הוא מספר בהרחבה על רזי לימודי הדת בקרב המנהיגים הרוחניים של יהודי אתיופיה, ואודות הלימודים והחיים הייחודיים שהתקיימו לצד נזירים, אשר נחשבו ככוהנים בדרגה גבוהה ביותר.

בגיל 15 חזר לכפרו ושימש עוזר למנהיג הרוחני של הכפר. בגיל 18 התחתן והוסמך להיות הקייס של הכפר.

קייס ברקו מתאר את מגוון התפקידים של הקייס כמנהיג הרוחני של הקהילה. בין התפקידים הוא מונה ביצוע טקסים דתיים של הקהילה כגון טקסי אשכבה, נישואין והטהרות – בהם טיהור טומאה לאחר לידה או הטהרות לאחר השתתפות בקבורה על ידי אפר של פרה אדומה. תפקידים נוספים שהוא מונה הם לימוד מנהגי חגים והלכות שבת, בניית מרכזים רוחניים בכפרים, ריכוז הקהילה בימים מיוחדים, קריאה בספר התורה ועוד.

בנוסף להיותו מנהיג רוחני, עבד קייס ברקו לשם פרנסה כחקלאי, כנפח, וכדבוראי (כוורן).

קייס ברקו טגנייה