ישעיהו בן ברוך

שם האב: קייס ברקאו ילאו
שם האם: אזגצ' זרובבל
שנת לידה: 1944
מקום לידה: אמבובר, אוזבה, מחוז גונדר
אזור מגורים באתיופיה: גונדר
עיסוק מרכזי באתיופיה: תלמיד ובן של קייס
שפת הראיון: אמהרית

ישעיהו בן ברוך, רעית צאן, קייס, לימודים, טוהרה, נוצרים, בית ספר, שכירות, צידה, מוסלמי, כשרות, דברתא, מבחן, הסמכה, קהילה, שבת, חגים, טביעה, נהר, חקלאות, משלחת, נזירים, ברכות, עונשים, מוות, סגפנות, קריאה, כתיבה, עיר, הדברה, דרג, היילה סלאסי, יונה בוגלה, אמבובר, אוזבה, גונדר, אזזו, אסמרה, ישראל, אדיס אבבה, טורינו, איטליה,

תקציר העדות:

ישעיהו מתאר את אילן היוחסין של משפחתו, את כפרו ואת ההיסטוריה המקומית. בהשראת אביו החל ללמוד בגיל שש אצל קייס, בלימודי "מנקוסה" (מאמהרית: נזירים) המסמיכים לקייס. הוא מספר על טקסי הקבלה והטהרה הקפדניים, על אורח החיים ועל לימודים עד שעות הלילה המאוחרות. הלימודים נערכו בעמידה, וכללו שינון בעל פה של התפילות וכן קבלת ברכות ועונשים. בהיותו ילד צעיר ברח ישעיהו מספר פעמים מתחום בית הספר והיה עליו לבצע טקס טהרה על מנת לחזור. לאחר שנתיים הפסיק את לימודיו כאשר הקייס שלימד אותו נפטר. בתור הבן הבכור החל לעזור למשפחה ברעיית צאן.

כבן של קייס היה על ישעיהו לקיים מצוות טהרה באדיקות. הוא היה צריך לכבס את בגדיו ולהתקלח לפני שהורשה להיכנס לביתו, לאחר שפגש ילדים נוצרים בזמן רעיית הצאן. באחד המקרים בהם הלך לטבול בנהר, כמעט טבע למוות וניצל ברגע האחרון. הוא מפרט על מנהגי קהילה יהודיים אחרים כמו הכנות לשבת ולחג.

ישעיהו מספר על אביו ומסביר מהו מסלול ההסמכה להיות קייס, איך מתקיים מבחן ההסמכה ומתי עוברים ממעמד של דברתא לקייס. בנוסף הוא מתאר את חייו כבן של קייס ואת חייו המיוחדים של אביו ושל הקייסים השונים שחיו באמבובר.

אביו נשלח ביחד עם קייסים נוספים ללמד באסמרה ומִשחזר החל ישעיהו ללמוד בבית הספר היהודי באמבובר. אולם בית הספר לימד רק כיתות נמוכות וכשישעיהו חש שאין לו לאן להתקדם בלימודיו הוא שכנע את אביו שיאפשר לו לצאת ללימודים בעיר גונדר, בבית ספר מעורב ליהודים ולנוצרים.

ישעיהו עבר יחד עם חברו הטוב לגונדר והחל את לימודיו בבית הספר. בהנחיית אביו הוא הקפיד לשמור על כללי הכשרות והטהרה והיה אוכל רק את הצידה שהביא בכל שבוע מביתו. במהלך השנה הראשונה התגורר במחסן של בית, ולאחר מכן הוא וחבריו שכרו דירה, בה התגוררו עד סיום כיתה ח'. את לימודיו עד כיתה י' השלים בבית הספר באזזו. ישעיהו מספר על תנאי המחיה הקשים ועל כך שאת שיעורי הבית היו עושים תחת תאורת הרחוב. הוא מספר כי בבית הספר התמנה להיות אחראי על התלמידים ועמד בראש משימות הדברה בכפרים השונים. כמו כן הוא מתאר את השוני הגדול בין חיי העיר לחיי הכפר.

משהחלה מפלגת הדרג לתפוס מוקדי כוח במסגרת ההפיכה הצבאית כנגד שלטונו של הקיסר היילה סלאסי ‏(‏Haile Selassie‏)‏, חזרו ישעיהו בן ה-19 וחבריו לאמבובר כדי להימנע ממקרי האלימות בין הצדדים. באמבובר עסק ישעיהו בחקלאות, ובמהלך אותה תקופה עבר את מבחן ההסמכה של מר. יונה בוגלה ונבחר להשתתף במשלחת לימודים בחו"ל. בהתרגשות רבה נפרד ישעיהו ממשפחתו ונסע לאדיס אבבה. שם המתין לדרכונו במשך חודשיים, בהם המשיך להתחנך אצל מר. יונה בוגלה. בשל היותו בן של קייס גדול ומפורסם הטיל עליו מר. יונה בוגלה את האחריות לשמור על התלמידים של המשלחת. המשלחת נסעה ללמוד בישיבה באיטליה ומשם עלה ישעיהו לישראל.

ישעיהו בן ברוך