ישי-אלקה מרשה נגדו

שם האב: נגדו אנברם
שם האם: פטג הנדי
שנת לידה: 1938
מקום לידה: סמיין מנטה, במחוז סמיין
אזור מגורים באתיופיה: סמיין
עיסוק מרכזי באתיופיה: אלוף בצבא
שפת הראיון: אמהרית

ישי-אלקה מרשה נגדו, טבע, חקלאות, רעית צאן, קצין בכיר בצבא, שירים חקלאים, שירה, ריקוד, מנהל אזורי, גביית מיסים, השלטת סדר, שופט, שמגלה, גניבת שוורים, רצח, נקמת דם, קפטן בכיר, סגן שליט המחוז, צבא, לחימה, מוות, גיוס, חלוקת נשק, דרג, הקיסר היילה סלאסי, אייפה, סמיין מנטה, סמיין, באווצ'רה, לסטה, טלמת, תיגראי, דברק,

תקציר העדות:

ישי-אלקה נגדו מתאר את אילן היוחסין של משפחתו ואת כפרו. הוא מספר על עיבוד האדמה ומזמר את השירים השונים שהיו שרים בזמן העבודה. משבגר היו מזמינים אותו לשיר ולרקוד בחתונות ואירועים, והוא מרחיב על תפקידו זה.

בתקופת שלטונו של הקיסר היילה סלאסי ‏(‏Haile Selassie‏)‏ ובמשך 18 שנה שימש כצ'יקה – מנהל אזורי האחראי לביטחון, גביית מיסים, השלטת סדר ופתרון סכסוכים. הוא ישב על גבעה בולטת ומרכזית אליה היו מגיעים כדי שישפוט ויגשר בנושאים מגוונים, כמו חלוקת אדמות, סכסוך בין בני זוג, גניבה, רצח ונקמת דם. בתוך המבנה ההיררכי של מערכת המשפט האתיופית הצ'יקה היה מעל השמגלוץ' (חכמי העדה) ומעליו היה שופט מחוזי. הופרש לו שכר באמצעות מס צ'יקה, שנקבע על פי גודל השטח וכמות היבול של כל חקלאי.

ישי-אלקה נגדו נהג להשאיר את שווריו לרעות באחו בסיום יום העבודה, כדי לשוב ולעבוד איתם למחרת. יום אחד גילה ששווריו נגנבו והוא יצא למסע של שנה עד שאיתר את הגנב, ובעזרת השופט המחוזי החזיר את השוורים לביתו. מאז אותו מקרה, בכל פעם שנגנבו שוורים באזור, היו פונים אליו כדי שיחקור וישיב את השוורים הגנובים.

לאחר שמפלגת הדרג ביצעה הפיכה והדיחה את הקיסר היילה סלאסי מתפקידו, בוטל תפקיד הצ'יקה. האדמות חולקו מחדש לכלל התושבים, אך יוקר המחייה עלה והרעב פשט בעם. ישי-אלקה נגדו מונה על ידי השלטון למפקד בכיר בצבא ולסגן שליט המחוז, והיה אחראי על חמישה קפטנים. את תפקידו ניהל ממשרד ממשלתי באווצ'רה במחוז לסטה. התפקיד כלל בין השאר שמירה על הסדר והביטחון במחוז, לכידת פושעים וגנבים, חלוקת נשק וגיוס אנשים לצבא. כאשר ארגון המורדים בשלטון הדרג, איהאפה ‏‎(Ehapa)‎‏, החל לפעול, הוא נלחם מולם במערכות רבות.

לאחר שנה בתפקידו כמפקד בכיר, הוצב כסגן מפקד המחוז בטלמת שבמחוז תיגראי. הוא מתאר את תפקידו שהיה לטהר את האזור מפורעי חוק ומאנשי ארגון המורדים‏ ואת הלחימה.

הוא הוצב מחדש על קו דברק ואווצ'רה, שם התגרש והתחתן בשנית. בתפקידו כסגן מפקד המחוז היה אחראי על גיוס לצבא, על הכשרת המגויסים ועל חלוקת הציוד והנשק במחנות השונים. הוא מתאר את תפקידו ואת תהליך הכשרת החיילים.

ישי-אלקה מרשה נגדו